مقاله | 14 دسامبر، 2015

ملاحظه رأیی صادره از یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی گرگان ما را بر آن داشت تا با تبیین و بررسی پدیده ا ی حقوقی بنام «کارشناسی» به بیان اهمیت آن در فقه اسلامی و تعریف جایگاه آن در دادرسی های امروزی پراخته و با انجام مقایسه ای تطبیقی ، به این پرسش ها پاسخ دهیم که : آیا کارشناسی اماره است یا دلیل؟

«نحوه متابعت دادگاه از نظر کارشناس»
نقد یک رأی قضایی
محمد جاهدی – وکیل پایه یک دادگستری
عضو کانون وکلای دادگستری گلستان

محمد جاهدی

محمد جاهدی

 

ملاحظه رأیی صادره از یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی گرگان ما را بر آن داشت تا با تبیین و بررسی پدیده ا ی حقوقی بنام «کارشناسی» به بیان اهمیت آن در فقه اسلامی و تعریف جایگاه آن در دادرسی های امروزی پراخته و با انجام مقایسه ای تطبیقی ، به این پرسش ها پاسخ دهیم که : آیا کارشناسی اماره است یا دلیل؟ در چه شرایطی دادرس ملزم به کسب نظر کارشناس است ؟ آیا قاضی مکلف به پذیرش بی چون و چرای نظر کارشناس است ؟ مقصود از «اوضاع و احوال محقق و معلوم» مندرج در ماده 265 قانون آئین دادرسی مدنی چیست؟ در چه شرایطی دادگاه می تواند از نظر کارشناس متابعت ننماید؟ در صورت عدم پذیرش نظر کارشناس، دادگاه چه تکلیفی بر عهده دارد؟

(متن کامل مقاله به صورت یک فایل پی دی اف در ادامه آمده است.)

EXPERT-ADVICE

 

 


  • مهدي فنايي

    همكار گرامي جناب جاهدي عزيز : با عرض سلام و خسته نباشيد . مقاله وزين جنابعالي را خوانديم و از آن مستفيذ شديم . وظيفه اخلاقي و حرفه اي ايجاب ميكند به سبب
    تاثيري كه اين مقاله در افزايش معلومات ما داشت از جنابعالي قدر داني و سپاسگذاري نمائيم . اميدواريم بازهم از تحريرات شما بهره مند شويم .
    ارادتمند شما : فنايي – وكيل و كارشناس رسمي دادگستري

  • محمد جاهدي

    با سلام، ضمن اداي احترام خدمت همكار محترم جناب اقاي فنايي ، از اظهار لطف حضرتعالي بي نهايت سپاسگزارم .

  • مهندس نوری

    به نام خالق بی همتا
    دوست بزرگوارم وکیل گرامی جناب اقای جاهدی باسلام و عرض ادب.ضمن تشکر از مقاله حضرتعالی.پیشنهاد میکنم در سال چند دوره جلسات و گردهمایهایی با دعوت از کارشناسان رسمی با تجربه دادگستری بعمل اید و یقین بدانید این جلسات بسیار مفید خواهد بود.قطعا سوالات متعددی هست که تمایل دارید از کارشناسان بپرسید. و این سوال و جوابها اعتلای علم حقوق را درپیش خواهد داشت.بنده در طول دورانی که ریاست کانون کارشناسان را برعهده داشتم همواره اموزش بعنوان برنامه اصلی ام بود و از تجربیات وکلای عزیز بهره مند شدیم و عقیده دارم ارتباط وکیل و کارشناس باید صمیمی تر و نزدیکتر ودر جهت احقاق حق و عدالت باشد.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون وکلای دادگستری گلستان می‌باشد.