اخبار کانون | 24 ژانویه، 2024

نشست بررسی چالش ها و راهکارهای حوزه وکالت و کارشناسی با حضور مدیران دستگاه قضایی دادگستری گلستان و ریاست کانون وکلا و سایر مراکز وکالت و کارشناسی استان تشکیل شد.

در این نشست که دوم بهمن ماه با حضور معاونین دادگستری کل گلستان، دادستان مرکز استان، ریاست دادگستری گرگان، ریاست کانون وکلای دادگستری گلستان، مرکز وکلا و کانون کارشناسان و مرکز کارشناسان استان در محل دادگستری کل برگزار شد مشکلات و چالش های حوزه وکالت و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست «احمدرضا فضیلت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل گلستان با بیان اهداف جلسه، برخی مشکلات موجود در حوزه های وکالت و کارشناسی را بیان کرد.

در ادامه، حضار به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با موضوع پرداختند.

در این جلسه، دکتر «علی طالع زاری» رییس کانون وکلای دادگستری گلستان مهم ترین چالش های حوزه نهاد وکالت را قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، عدم رعایت شأن وکلا در محاکم قضایی، مداخله غیرکارشناسی نهادهای مسئول در مقررات حوزه وکالت، وجود نهاد موازی خدمات رسانی در حوزه وکالت، عدم حمایت و همراهی قوه قضاییه با نهاد وکالت در مواجهه با طرح ها و لوایح قضایی مرتبط با نهاد وکالت، تخصصی نبودن وکالت، عدم الزام قانونی در جهت استفاده از وکیل در دعاوی و مشکلات مالیاتی و روش غیراصولی در محاسبه مالیات وکلا و… بیان کرد.

وی اضافه کرد: قانون تسهیل، مشکل نهاد وکالت نیست بلکه چالش نظام حقوقی کشور است و هم نهاد وکالت، هم فرآیند دادرسی منصفانه در محاکم و هم حقوق شهروندی و حق دفاع مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دکتر «طالع زاری» در خصوص حل این مشکلات، پیشنهاداتی نظیر اقدام مشترک و عاجل کانون وکلا و دستگاه قضایی جهت اصلاح قانون تسهیل در مجلس آتی، همراهی و هماهنگی نهاد وکالت و دستگاه قضایی در مواجهه با مداخله های غیرکارشناسی در مقررات وکالت و مواجهه با تهدیدات بیرونی، تعیین تکلیف نهاد موازی و ادغام با محوریت کانون وکلای دادگستری مستقل با یک قرن سابقه تحت نظارت قانونی قوه قضاییه، ایجاد سازوکار مناسب برای رعایت شأن و جایگاه وکلا، احترام به استقلال ذاتی و قانونی نهاد وکالت، تخصصی شدن وکالت، اجباری شدن وکالت را بیان کرد.

در پایان جلسه، مقرر شد موارد مذکور به نحو مکتوب جهت ارسال به قوه قضاییه ارائه شود.

«روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گلستان»


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون وکلای دادگستری گلستان می‌باشد.